Har du mottatt en regning som selskapet ditt skal betale? Har du tatt toget til flyplassen i forbindelse med en forretningsreise? Har noen lagt ut på vegne av selskapet ditt?
Alle utgifter du har som er relater til selskapet ditt må legges inn i regnskapet ditt. I denne artikkelen ser vi nærmere på en kvittering.
--> Les mer om utlegg/tilbakebetaling her
--> Les mer om faktura her
1. Gå til Utgift > Regninger
2. Klikk på Ny utgift
3. Du kommer nå til innboksen. Her laster du opp fakturaen eller bildet av kvitteringen.
4. Klikk på Ny utgift
5. Velg hva slags type utgift dette er.
Kvittering
Hvis utgiften din er kvittering som allerede er betalt, velg Kvitteringer og fyll ut.
Hva vil du registrere?
Kvittering allerede betalt av selskapet.
Leverandør
Velg en eksisterende leverandør som du har allerede registrert eller klikk på Opprett ny leverandør for å legge til en ny.
Kvitteringsdato
Legg inn dato for når kjøpet ble gjort.
Hva har du handlet?
Her har du tre valg: Innkjøp i Norge, Varer kjøpt fra utlandet eller Tjenester kjøpt fra utlandet.
Beskrivelse
Dette feltet vil fylles ut automatisk når du velger kvitteringsdato. Hvis du ønsker å endre teksten i dette feltet, klikk på Rediger.
Kostnadskonto
Legg inn kostnadskontoen utgiften skal føres mot. Har du for eksempel kjøpt en togbillett så skal dette føres mot konto 7140 Reisekostnad, ikke opplysningspliktig.
Beløp
Legg inn beløpet som står på kvitteringen. Dette beløpet inkludere mva.
Mva-fradrag
Du vil kunne velge mellom forskjellige mva-satser her, ut ifra hvilken kostnadskonto du har valgt. Husk at dette er merverdiavgiften du skal ha fradrag for.
Fordel utgiften over flere kontoer
Hvis kvitteringen inneholder forskjellige varer eller tjenester som skal legges på forskjellige kostnadskontoer, så kan du fordele totalbeløpet på fakturaen over flere kontoer ved å klikke på denne knappen.
Betalt fra konto
Velg mellom Allerede betalt eller Ikke betalt. Allerede betalt betyr at du allerede har betalt fakturaen, og vil registrere betalingen for denne. Ikke betalt betyr at du legger inn fakturaen i regnskapssystemet, men registrerer betalingen senere.