En bankavstemming gjøres i månedlig rekkefølge, og må gjennomføres for å kontrollere at alt som har gått inn og ut av bankkontoen stemmer overens med det som er ført i regnskapet.
I DNB Regnskap kan en bankavstemming gjennomføres på tre måter; Automatisk (krever at du har satt opp bankintegrasjon, les mer her), manuelt eller en kombinasjon av begge. I denne artikkelen skal vi ta for oss manuell bankavstemming.
Før du gjennomfører bankavstemmingen, merk alle dine betalte fakturaer og regninger som betalt i fakturaoversikten og regningoversikten.
1. Velg Bankkontoer til venstre i menyen og velg Avstem til høyre for den aktuelle bankkontoen.
2. Her får du en oversikt over hvilke måneder som ikke er avstemt og de du allerede har avstemt. Avstemmingen må gjøres i rekkefølge. Velg Ny bankavstemming.
3. Last opp kontoutskriften som du har tatt ut fra nettbanken og velg "Opprett avstemming".
4. Øverst på siden vil du se "Beløp ved periodens start", som er den inngående balansen. Under "Ikke koblete betalinger" vil alle betalinger som er registrert i regnskapet ditt vises.
- Sjekk at betalingen som er registrert i DNB Regnskap finnes i bankutskriften og at de stemmer overens
- Klikk på "Funnet i PDF"
Betalingen vil nå få status "Koblet", som bekrefter at betalingen er lik i regnskapet og på bankkontoen.
Når alle betalingene er koblet må du sjekke at utgående saldo er lik både i kontoutskriften din og i regnskapet. Legg inn beløpet som står nederst i kontoutskriften, får du en tommel opp stemmer bankavstemmingen og du kan klikke på "Avstem".
Du kan ikke fullføre avstemmingen dersom balansen ikke stemmer. Dersom det ikke stemmer må du feilsøke, les mer her(link, kommer)