Merk! Denne artikkelen gjelder kun for deg som har integrert bankkonto, og får inn transaksjonene automatisk i regnskapssystemet.
Hvis du mottar en innbetaling på en faktura etter forfallsdato, så kan det hende at du ikke finner den originale fakturaen betalingen skal knyttes til når du avstemmer perioden.
Systemet vil foreslå ubetalte fakturer som har forfallsdato fra samme måned som betalingen er gjort. Hva gjør du hvis forfallsdato er fra en annen periode? Da må du registrere betalingen manuelt på kundefakturaen.
Eksempel
Du sendte en faktura til din kunde 1. mai, og forfallsdato for denne var 14. mai. Kunden din betalte for sent, og du mottok innbetalingen 1. juni.
Hvis du nå forsøker å avstemme perioden for juni og matche betalingen, så finner du ikke den riktige originalfakturaen. For å løse dette, så må du registre en manuell betaling på fakturaen.
1. Gå til «Salg» > «Faktura»
- Finn fakturaen og klikk på redigeringspennen
- Klikk på «Registrer en innbetaling». Husk å velge riktig bankkonto og betalingsdato
- Klikk «Registrer betaling»
- Gå tilbake til bankavstemmingen. Nå vil du se betalingen, og kan matche betalingene mot hverandre.