Det dukker opp mange spørsmål når man starter i et regnskapsprogram, enten om man har byttet program eller er en nystartet bedrift;
- Hva starter jeg med? - åpning av DNB Regnskap
- Hvordan får jeg bankintegrasjon?
- Hvordan setter jeg opp en åpningsbalanse?
- Hvor finner jeg kundene og produktene mine?
- Hvordan fører jeg et salg?
- Hvordan fører jeg en utgift, hva med leverandører?
- Hvordan gjør jeg en bankavstemming?
- Er jeg mva-pliktig? Hvordan rapporterer jeg mva?
- Hva sier de forskjellige rapportene meg?
Vi ønsker at du skal komme godt i gang med DNB Regnskap og har derfor samlet sammen alle de viktigste spørsmålene.
Hva starter jeg med? - åpning av DNB Regnskap
For å få en god start i DNB Regnskap anbefaler vi at du først registrerer alle dine bankkontoer og åpningsdato for disse, samt når du vil føre regnskapet fra. DNB regnskap velger automatisk 01.01.19 som åpningsdato, når du registrerer deg i DNB Regnskap, men ofte kan du ha behov for redigere dette.
Les mer om åpning av DNB Regnskap her -> Åpningsdato for DNB Regnskap
Hvordan får jeg bankintegrasjon?
Noe av det første du burde gjøre når du starter med DNB Regnskap er å sette opp bankintegrasjonen, slik at du får bank og regnskap i ett.
Oppsettet er enkelt og krever kun noen få tastetrykk fra deg og signering med BankID.
Her kan du lese mer om hvordan du gjør det -> Sett opp bankintegrasjon
Hvordan setter jeg opp en åpningsbalanse?
Åpningsbalansen er din balanse når du starter regnskapet. Denne må du ikke sette med en gang, men det er viktig du setter den til datoen du starter regnskapet ditt i DNB Regnskap. Du finner åpningsbalansen under selskapsinnstillinger, les mer her
Er du et nystartet selskap blir åpningsbalansen veldig enkel, med noen få poster å føre inn. Hva har du på bankkonto? aksjekapital? Dette må inn i åpningsbalansen.
Kommer du fra et annet system vil du gjerne ha litt flere poster å føre inn. Din utgående balanse derfra blir da grunnlaget for din åpningsbalanse i DNB Regnskap. Ta ut din saldobalanse ved slutt i tidligere system og legg postene inn i DNB Regnskap.
Les mer om åpningsbalanse for nystartet selskap her -> Åpningsbalanse for nystartet selskap
Les mer om åpningsbalanse for eksisterende selskap her -> Åpningsbalanse fra annet system
Hvor finner jeg kundene og produktene mine?
Du oppretter kunder og produkter i hovedmenyen til venstre, under salg.
Les mer om kunder her -> Kunder
Les mer om produkter her -> Produkter og tjenester
Hvordan fører jeg et salg?
Når du har solgt noe sender du ut en faktura til kunden din. I DNB Regnskap er det enkelt å opprette og sende faktura, også når du er på farten rett fra mobil.
Du kan sende fakturaen gjennom flere kanaler, Vipps eFaktura, e-post og EHF.
Les mer om salg og fakturering her -> Salg og fakturering
Hvordan fører jeg en utgift, hva med leverandører?
Du fører og betaler dine regninger rett fra systemet. Gå på Utgift under hovedmenyen til venstre, få oversikt over dine regninger, leverandører og før nye utgifter.
Innboksen i hovedmenyen er regningmottaket, her laster du opp fakturaer og kvitteringer og din leverandører kan sende fakturaene rett til din egen DNB Regnskap e-post.
Les mer om utgifter her -> Utgifter
Les mer om Leverandører her -> Leverandører
Hvordan gjør jeg en bankavstemming?
En bankavstemming gjøres i månedlig rekkefølge, og må gjennomføres for å kontrollere at alt som har gått inn og ut av bankkontoen stemmer overens med det som er ført i regnskapet.
I DNB Regnskap kan en bankavstemming gjennomføres på tre måter; Automatisk (krever at du har satt opp bankintegrasjon, les mer her), manuelt eller en kombinasjon av begge.
Les mer om Manuell bankavstemming her -> Manuell bankavstemming
Les mer om Automatisk og kombinert bankavstemming her -> Automatisk og kombinert bankavstemming
Er jeg mva-pliktig? Hvordan rapporterer jeg mva?
Selger du avgiftspliktige varer og tjenester blir du mva-pliktig når du passerer en omsetning på mer enn kr 50 000. I DNB Regnskap er det enkelt å rapportere mva, vi lager og fyller ut mva-meldingen for deg og du sender mva-meldingen rett til Altinn via DNB Regnskap.
Les mer om registrering av mva-pliktig her -> Registrer deg som mva-pliktig
Les mer om Altinn integrasjon her -> Altinn integrasjon
Hva sier de forskjellige rapportene meg?
På dashbordet får du en god oversikt over økonomien i selskapet ditt; rask oversikt over salg, utgifter og resultatet ditt. Her kommer det også en likviditets-prognose etterhvert.
Under regnskap i hovedmenyen får du gode rapporter om resultatet ditt og balansen din, med mer. Om du ønsker å dykke enda dypere kan du for eksempel ta en titt på hovedboken og saldobalansen.
..Masse masse mer
Da har du vært i gjennom de viktigste punktene for å komme godt i gang med DNB Regnskap, men det finnes selvfølgelig mange flere funksjoner og spørsmål. Naviger deg rundt her i vårt Supportsenter så skal du finne svar på det meste, ellers kan du ta kontakt med oss både på chat og e-post.