En bankavstemming gjøres i månedlig rekkefølge, og må gjennomføres for å kontrollere at alt som har gått inn og ut av bankkontoen stemmer overens med det som er ført i regnskapet.
I DNB Regnskap kan en bankavstemming gjennomføres på tre måter; Automatisk (krever at du har satt opp bankintegrasjon, les mer her), manuelt eller en kombinasjon av begge. I denne artikkelen skal vi tar for oss Automatisk og kombinert bankavstemming.
Automatisk Bankavstemming
1. Velg Bankkontoer til venstre i menyen og velg Avstem til høyre for den aktuelle bankkontoen.
2. Her får du en oversikt over hvilke måneder som ikke er avstemt og de du allerede har avstemt. Avstemmingen må gjøres i rekkefølge. Velg Ny bankavstemming.
3. Bankavstemming
Regninger
Betaler du regningen din i DNB Regnskap blir den automatisk koblet i bankavstemmingen, du trenger ikke å foreta deg noe.
Dersom du betaler regningen fra nettbanken må du manuelt registrere betaling på regningen og videre manuelt koble betalingen i bankavstemmingen.
Kundefakturaer
Dine utsendte fakturaer blir ikke koblet automatisk per i dag, men du vil få opp forslag i avstemmingen. Når betaling og faktura kobles blir fakturaen registrert som betalt i fakturaoversikten.
Dersom du ikke skulle få opp noen forslag, men du vet at fakturaen er betalt må du manuelt merke fakturaen som betalt i fakturaoversikten og videre manuelt koble betalingen og fakturaen i avstemmingen.
Eksempel:
Regningen/Leverandørfaktura betalt i DNB Regnskap 23.07 er automatisk koblet. Innbetaling fra Ola Nordmann 18.07 og Kari Nordmann 31.07 er ikke koblet.
Klikk på "Ikke koblet", forslag til kobling dukker opp gradert i likhetsgrad. I eksempelet ser vi faktura 356 til Ola Nordmann stemmer, og vi velger denne.
Vi ser faktura 357 til Kari Nordmann stemmer med betalingen fra Kari Nordmann.
Alle transaksjoner er nå koblet og vi kan klikke på "Avstem".
Kombinert Bankavstemming
Når du går fra manuell til automatisk bankavstemming midt i en måned vil du få en kombinasjon av disse, manuell bankavstemming må foretas frem til dato bankintegrasjonen er satt opp.
Last opp kontoutskriften som du har tatt ut fra Nettbanken.
NB! Selv om du har satt opp bankintegrasjon og mottar transaksjoner automatisk fra banken må du laste opp en kopi fordi det kan hende det er transaksjoner som ikke har kommet med tidligere i måneden.
Eksempel:
Leverandørfaktura 20.06.2019 og 27.06.2019 er automatisk koblet med transaksjoner mottatt fra banken. Vi ser dem også matcher med transaksjonene fra kontoutskriften.
Utsendte faktura til Ola og Kari Nordmann er ikke automatisk koblet, ettersom bankintegrasjonen ble satt opp etter vi mottok betalingen på disse. De må dermed kobles manuelt på vanlig måte.
Utgående saldo i bankavstemmingen stemmer med kontoutskriften og vi kan avstemme måneden.